Onninen Express -myymälät digitalisoivat asiakaspakettien luovutuksen – säästää luontoa ja asiakkaan aikaa

05.10.2021 06.00
Asiakaspakettien nouto Onninen Express -myymälöissä helpottuu, kun lähetteiden automaattisesta tulostamisesta kassalla luovutaan. Pakettien nouto sujuu jatkossa koko myymäläverkostossa täysin digitaalisesti. Muutoksella tähdätään asiakaspalvelun parantumisen lisäksi ympäristöystävällisyyteen: vuosittain säästyy tulostuspaperia useamman rekkalastillisen verran.

Onnisen verkkokaupan käyttö on kasvanut reippaasti. Vuosittain Onninen Express -myymälöistä noudetaan noin 500 000 asiakastilausta. Määrä on vahvassa kasvussa. Asiakkaat tilaavat tuotteet verkosta ja käyvät noutamassa valmiiksi pakatut tuotteet Onninen Express -myymälöistä ennen työmaille menoa. Aiemmin asiakaspakettien luovutuksen yhteydessä tulostettiin asiakkaille mukaan paperinen lähete. Nyt uuden järjestelmän avulla asiakaspaketit pystytään luovuttamaan täysin digitaalisesti ja paperitulosteet jäävät historiaan. Onninen Express -myymälöitä on 55, ja koko myymäläverkoston siirtyminen paperittomaan järjestelmään tilausten luovutuksessa säästää vuosittain merkittävän määrän paperia.

”Etsimme jatkuvasti keinoja parantaa entisestään asiakaskokemustamme ja mahdollisuuksia toimia ympäristöystävällisemmin. Siirtyminen uuteen digitaaliseen järjestelmään Onninen Express -myymälöissä toteuttaa molemmat tavoitteet: Säästämme vuosittain rekkalasteittain tulostuspaperia ja samaan aikaan tehostamme asiakkaan asiointia myymälässä. Luontoa säästyy ja asiakkaidemme palvelu parantuu”, summaa Kimmo Huttunen, Onninen Expressin ketjujohtaja.

Digitaalisten työkalujen käyttöönotto ja paperinkulutuksen vähentäminen Onninen Express -myymälöissä on osa kotimaisen Onnisen vastuullisuustyötä.

”Toimimme aktiivisesti vähentääksemme ja ehkäistäksemme oman toimintamme ja palvelujemme aiheuttamia päästöjä ja jätteitä. Pyrimme vähentämään kuljetustemme päästöjä ja pilotoimme kumppaniemme kanssa kiertotalousratkaisuja asiakkaidemme remonttijätteiden kierrättämiseksi Onninen Express -myymälöiden yhteydessä. Myös digitaaliset ratkaisut ovat osa vastuullisuusajatteluamme. Haluamme omalla toiminnallamme kannustaa myös asiakkaitamme paperittomampaan toimintaan”, jatkaa Huttunen.

Asiakkaan palvelu nopeutuu ja tehostuu

Uudesta digitaalisesta järjestelmästä löytyvät heti kaikki myymälässä noutoa odottavat asiakkaan toimitukset. Palvelu onnistuu myös mobiilisti eli tilausten haku ja luovutus sujuvat kätevästi myös puhelimella.

Uuden digitaalisen järjestelmän avulla allekirjoituksia ja paperin arkistointia ei enää tarvita, ja kyselyjen selvittäminen on huomattavasti aiempaa nopeampaa. ”Uuden järjestelmän ansiosta pystymme myös nopeammin reagoimaan asiakkaiden kyselyihin tilauksista tai laskutuksesta”, Huttunen kertoo hyödyistä.

Verkkokauppatilausten luovutuslähete voidaan toimittaa automaattisesti myös sovittuun sähköpostiosoitteeseen pdf-muodossa. Halutessaan asiakas saa jatkossakin paperisen lähetteen noutaessaan tilaustaan.

Lisätietoja:


Johtaja Kimmo Huttunen, Onninen Express -myymälät, puh. 050 536 5113