Kun LVI-asentaja lähtee työkeikalle, taskussa ovat mitta ja kynä, pakissa päällimmäisenä jakoavain ja autossa levyleikkuri, pulttipyssy ja multicutter sekä akkukäyttöiset sähkökoneet ladattuina.
Perinteisistä käsityökaluista jakoavain on päivittäisessä käytössä LVI-Asennus Koivisto Oy:ssä. Toimitusjohtaja Sampo Koivisto toteaa, että jakoavainta tarvitaan varmaan niin kauan kuin putkitöitä tehdään.
Jakoavaimen lisäksi putkileikkurit käyvät niin kupari- kuin muoviputkille. Paljon käytetään myös akkukäyttöisiä poria, poravasaroita, vannesahoja, puristuskoneita ja putkileikkureita.
Huoltoautoista löytyvät myös levyleikkuri ja kuviosaha, mutteriväännin eli pulttipyssy ja multicutter eli monitoimityökalu. Nämäkin saavat virtansa akusta.
Poran- ja sahanteriä sekä muita kuluvia osia pitää vaihtaa käytön mukaisesti, mutta vaihtaminen sujuu nopeasti. Puristuskoneet pitää huollattaa vuosittain. Koivisto sanoo, että laitteisiin saa hyvin varaosia.
”Laadukkaat työkalut kestävät yleensä vuosia”, hän kertoo.
Putki poikki monin keinoin
Putkenkatkaisuun on monenlaisia koneita. LVI-Koiviston asentajat käyttävät runsaasti putkileikkuria ja vannesahaa. Niillä katkeaa lähes mikä vain putki. Valurautaviemäreille tosin on omat katkaisukoneensa.
Vannesahan heikkous on se, että se tekee lastuja. Koivisto huomauttaa, että putket on aina puhdistettava, jotta lastut eivät mene väärään paikkaan. Katkaistu putki on syytä pyöristää jyrsimellä putken ulko- ja sisäpuolelta.
Erikoistyökaluja ei LVI-asentaja juuri tarvitse. Tosin termostaattiavaimia on monenlaisia. Vaihtelevuutta on myös kiristysmuttereissa, sillä melkein kaikilla valmistajilla on oma ratkaisunsa vaikkapa hanojen pöytiin kiristämiseen.
Oikeat koneet oikeaan hommaan
LVI-asentajilla kovimmassa käytössä ovat porakoneet. Yleensä kaikkien käsityökalujen akut sopivat saman merkin koneisiin. Puristuskoneissa LVI-Asennus Koivisto luottaa Geberit- ja Novopress-merkkeihin. Putkiasentajat tietävät, että kyseessä on sama kone erivärisissä kuorissa. Myös kevyt ja kestävä Milwaukee-puristuskone on käytännössä sama laite.
”Laadukkaimmissa koneissa on yleensä pisin käyttöikä, joten laatuun kannattaa satsata. Laatumerkistä kertoo usein se, että siinä on kolmen vuoden takuu”, Koivisto perustelee.
Käsityökaluista Koiviston mieleisiä ovat etenkin Ironside-jakoavaimet. Työkalujen pitää olla hyviä ja tarkoituksenmukaisia.
”Ei ole mitään järkeä nysvätä kahta tuntia pienellä porakoneella, kun reiän saisi viidessä minuutissa isolla timanttikoneella.”
Koivisto luonnehtii, että teknologia on tehty työtä helpottamaan. LVI-asentajille tämä tarkoittaa kouluttautumista, jotta pysyy kehityksessä mukana. Säkylästä käydään vuosittain oppimassa uutta laitevalmistajilta.
”Joka koneessa on erilainen automatiikka. Aina on vähän jumppaamista”, Koivisto havainnoi.
Akkukäyttöisestä koneesta on moneen
Akkutekniikan kehitys on Koiviston 12-vuotisen työuran suurin muutos. Nyt lähes kaikki LVI-alalla tarvittavat koneet saa akkukäyttöisinä.
”Sähköjohtoa ei tarvitse vetää juuri muualle kuin akkulaturiin”, Koivisto kommentoi.
Hän kertoo ensimmäisten akkurälläköiden eli kulmahiomakoneiden olleen selvästi tehottomampia kuin verkkovirtaisten verrokkien. Nykyisin pienestä eli 125-millisestä koneesta ei juuri huomaa, saako se virtansa akusta vai verkkovirrasta.
Kun akut suurenevat, laitteen paino kasvaa. Putkitöissä on usein tehtävä kompromissi laitteen painon ja laitteen kestävyyden kannalta.
”Yleensä asentaja ei tarvitse raskainta konetta. Toki silloin, kun tehdään isoa reikää, asentaja valitsee järeän koneen”, Koivisto erittelee.
Koiviston mukaan varsinkin isoilla työmailla suhtaudutaan nykyisin työturvallisuuteen vakavasti, ja korona-aika on tuonut oman lisänsä etenkin hengityssuojainten käyttöön.
”Korona ei alkusäikähdyksen jälkeen ole juuri vaikuttanut työtilanteeseen”, Koivisto kertoo.
Huoltoautoista löytyvät kypärät, suojalasit, kuulosuojaimet ja turvakengät. Tarpeen mukaan LVI-asentaja käyttää myös hengityssuojaimia.
Siisteys on valttia
Koiviston mukaan etenkin huoltotöissä korostuu se, että pakettiautossa on kunnolliset säilytystilat. Niinpä LVI-Asennus Koiviston kaikissa autoissa on jämpti järjestys. Autot on kalustettu työkalujen ja tarvikkeiden säilytykseen.
Yritys on kehittänyt LVI-alan huoltoautokalusteita naapurissa sijaitsevan VPSteel Oy:n kanssa. Tuoreimpana uudistuksena autojen loputkin tilat otettiin hyötykäyttöön.
”Kun joka välineelle on oma paikkansa, järjestys säilyy nätisti, eikä aikaa tärväänny hakemisiin”, Koivisto kommentoi.
Yrityksen uusimmat pakettiautot ovat keskipitkiä ja -korkeita. Tilavuudeltaan 11,5 kuution pakettiautoon mahtuu kolmemetrinen putki vaivatta. Hän lisää, että on asiakkaankin etu, kun työkeikalla vältytään kaupassakäynniltä.
Pakuun mahtuu kaikki LVI-asentajan tavallisilla työkeikoilla tarvitsemat koneet, laitteet ja tarvikkeet. Oli sitten huoltokeikka tai urakkatyömaa, työ sujuu, kun tavarat ja työkalut ovat järjestyksessä.
Onnisen suositukset LVI-asentajan luottopakkiin
ANU583 Milwaukee puristuskone
AAL987 Putkentaivutin RIDGID
CIB679 Reppu Ironside
CGQ746 Putkijakoavain Ironside
CFF778 Ruuvitalttasarja Ironside
CGH522 akkuporakone Milwaukee
CKC470 Hanavatupassi Ironside
CHR151 Putkileikkuri Ironside
ABE096 putkipihti Bahco
Juttu julkaistu alun perin Onninen-lehdessä 1/22