Palveluvaraston avulla linjasaneeraus pysyy linjassa

Putkiremontin edistymisessä tavaralogistiikalla on vissi rooli. Turun Seudun Poltin- ja LVI-huolto Oy on perinteikäs linjasaneeraaja, joka päätti viime vuonna hakea urakoihin lisätehoja Onnisen palveluvarastokonseptin avulla.

Työmaalla sijaitsevan palveluvarastokontin ajatus on yksinkertainen: se tuo urakassa tarvittavat tuotteet mahdollisimman lähelle ja helposti saataville.

Kun yrittäjä Tero Aaltosen työmaalle saatiin Onnisen palveluvarasto urakan ollessa jo käynnissä, työnjohdon sydämessä eli pieni pelko: meneekö asennustiimiltä nyt pasmat sekaisin, kun rutiineja muutetaan lennosta?

Huoli osoittautui turhaksi.

– Etenkin nuoret asentajamme oppivat saman tien käyttämään tätä uutta systeemiä. Alkuskeptisyyttä esiintyi tosi vähän, ja sekin hävisi pian.

Palveluvaraston tuoma hyöty tavararumban hallinnassa on Aaltosen mukaan huomattava.

– Tavaran nouto tukusta työmaalle on vähentynyt, hän toteaa.

Sovelluksella shoppaamaan

Palveluvarasto tehostaa toimintaa läpi koko urakan, koska sen tuotevalikoima ja tuotemäärät optimoidaan työmaan kulloisenkin työskentelyvaiheen mukaan.

Miten homma sitten toimii käytännössä? Onnisen palveluvarasto on itsepalveluvarasto, jonka tuotevalikoima on räätälöity Onnisen varastovalikoiman tuotteista asiakkaan tarpeisiin. Tuotteet on helppo ottaa palveluvarastosta käyttöön mobiilisovelluksella viivakoodeja skannaamalla.

Tieto tuotteiden menekistä siirtyy mobiilisovelluksen kautta Onnisen järjestelmään, minkä perusteella palveluvarastoon tehdään täydennystoimituksia – automaattisesti, ilman erillistä tilausta.

Kaikki toimii Onnisen OnniApp-mobiilisovelluksella, jota Aaltonen kehaisee erittäin käteväksi. Kaikki asentajat ovat ladanneet sovelluksen puhelimiinsa, ja käyttö sujuu nopsaan:

– Meidän kaverit ottavat palveluvarastosta mitä tarvitsevat, ja skannaavat tuotteet äpillä. Hienosti on toiminut, Aaltonen toteaa.

Onnisen kontti on nyt käytössä jo kolmella Turun Seudun Poltin- ja LVI-huollon työmaalla.

Tuotteet on helppo ottaa palveluvarastosta käyttöön mobiilisovelluksella viivakoodit skannaamalla.

Digityömaan evoluutio

Mobiilisovelluksen avulla voi helposti tarkastella myös varastoitavien tuotteiden tietoja. Tuotteiden varastosaldo, tilauspisteet, toimituserät sekä tarkemmat tuotetiedot, kuten hinnat ja tekniset tiedot, löytyvät kaikki sovelluksesta.

Lisäksi käyttäjä voi tarkastella palveluvaraston tilaushistoriaa Onnisen verkokaupan näkymän kautta.

– Ihan aina ei jotakin haluttua tavaraa ole saatu riittävän nopeasti työmaan tarpeisiin, mutta jotain logistisia ongelmia esiintyy aina, pohtii Aaltonen.

– Jatkossa voimme miettiä yhdessä, miten läpinäkyvyyttä ja ennakoitavuutta parannetaan vielä lisää.

Kontti, in-house vai auto?

Onnisen kehitysjohtaja Hanna Jussila kertoo, että konttiratkaisu on omiaan pidempiin tilapäisiin tarpeisiin, kuten useamman kuukauden kestävälle isommalle rakennustyömaalle tai syrjäseudulla sijaitsevalle verkonrakentamiskohteelle.

– Lisäksi meillä on tarjota palveluvarastoja asiakkaan omiin tiloihin, kuten tuotantolaitosten sisälle tai ajoneuvoihin, tyypillisesti pakettiautoihin, Jussila kertoo.

Kiinteä varastoratkaisu asiakkaan omissa tiloissa soveltuu hyvin jatkuvaan ylläpito- ja huoltotoimintaan. Palveluvarasto perustetaan asiakkaan toimitiloihin sille rajatulle alueelle, ja tuotteet tulevat omille tuotepaikoilleen varastohyllyille.

– Kun on kysymys esimerkiksi tuotannon tai ylläpidon tarpeista, nimikkeitä voi palveluvarastossa olla jopa tuhansia, Jussila toteaa ja lisää, että in-house-varastot ovatkin usein kriittisessä roolissa tuotannon häiriöttömän pyörimisen näkökulmasta.

Vastaavasti liikkuvaan asennus- ja huoltotyöhön sopii erityisen hyvin autoihin rakennettava palveluvarastoratkaisu.

– Kun mennään kohteesta kohteeseen, autosta pitää löytyä kaikki tarvittava, jottei työhön tule turhia viivästyksiä.

Kontissa sijaitseva palveluvarasto sopii hyvin pidempiaikaiseen mutta tilapäiseen tarpeeseen, kuten useamman kuukauden kestävään linjasaneeraukseen.

Hyvässä nosteessa

Onninen on kehittänyt palveluvarastokonseptiaan jo pidemmän aikaa, mutta iso kehitysaskel otettiin vuonna 2017, kun OnniApp-sovellus lanseerattiin.

– Palveluvarastojen avulla saamme tuotteet asiakkaan lähelle, vaikka kattavan verkostomme lähin myymälä sijaitsisikin vähän kauempana, Jussila toteaa.

Palveluvarastot ovatkin olleet viime aikoina hyvässä nosteessa, ja niitä on hyödynnetty merkittävästi enemmän.

Palveluvaraston hyödyt

  • Työn eteneminen ei katkea ja tekeminen tehostuu, kun palveluvarastossa olevat tuotteet ovat heti työmaan tai tuotannon käytettävissä.
  • Palveluvaraston tuotevalikoima on asiakkaan tarpeisiin räätälöity.
  • Palveluvaraston automaattinen täydennys pitää huolen täydennystoimituksista ja tuotteiden saatavuudesta.
  • Tuotteet laskutetaan asiakkaalta vasta, kun ne käytetään.
  • Tarve päivittäisten tilausten käsittelylle vähenee.
  • Valikoiman määrittely vaatii hiukan työtä, mutta se kannattaa, koska sitä kautta tuotevalikoima selkeytyy.

Juttu on julkaistu Onninen-lehdessä 2/2025
Teksti: Sami Anteroinen
Kuvat: Ilari Välimäki